In ‘Who is she? Portretten vertellen’ vormt het monumentale werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ van kunstenaar Patricia Kaersenhout het middelpunt. Samen met het Frans Hals Museum borduurden de medewerkers van Sûr Atelier aan de tafellopers die onderdeel zijn van het kunstwerk. Gemeenschapsgevoel, empowerment en het gesprek over ongeziene vrouwen waren een belangrijk onderdeel in het co-creatieproces.

Eerder dit jaar kocht het Frans Hals Museum Haarlem samen met Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Amsterdam en Van Abbemuseum Eindhoven het monumentale werk Guess Who’s Coming to Dinner Too? (2017-21) van Patricia Kaersenhout (1966, NL). Met dit kunstwerk geeft Kaersenhout vrouwen van kleur wiens levens en daden in de geschiedenisboeken onderbelicht bleven een plek aan tafel. Kaersenhout vestigt de aandacht op deze heldinnen van verzet voor een completer en eerlijker beeld van de wereldgeschiedenis. In de totstandkoming van het kunstwerk is samenwerking essentieel. De geborduurde tafellopers zijn deels gemaakt in samenwerking met lokale gemeenschapen. De vier musea borduren in dergelijke co-creatie sessies met verschillende mensen verder aan de tafellopers. Zo blijft het kunstwerk in beweging en relevant voor meerdere mensen.

Wie zet jij aan tafel?
Rondom de tafel van Kaersenhout ontstonden geanimeerde gesprekken over onderbelichte heldinnen van verzet, persoonlijke ervaringen werden gedeeld en er was herkenning. De verhalen getuigen van kracht, moed, verzet, leiderschap, liefde, schoonheid en zorgzaamheid. Heldinnen die volgens de medewerkers van Sûr Atelier zeker een plek aan tafel verdienen zijn Soraya Tarzi: de vrouw van koning Amanullah Khan van Afghanistan was behalve koningin ook feministisch leider en Hannie Schaft: een Nederlandse communiste en verzetsstrijdster tijdens de Tweede Wereldoorlog. En ook Bibi Maryam Bakhtiari: een Iraanse Feyli-koerdische revolutionair, activist en militair commandant. ‘Zij is enorm sterke vrouw die een leger onder zich had en zelfs verre familie van mij is’ aldus één van de medewerkers. Deze en vele andere namen werden op kaartjes geschreven en op de participatiewand naast het kunstwerk gehangen.

Sûr Atelier oprichter Lara Scot over de samenwerking: ‘Geweldig initiatief om de wereld van cultuur van het Frans Hals Museum en de wereld van Sûr Atelier met zoveel verschillende culturen bij elkaar te brengen. Er waren veel mooie en ontroerende momenten deze dag, onze medewerkers waren zo open en pakten elk hun moment om te vertellen over een sterke vrouw in hun leven aan wie ze een plek aan tafel zouden willen geven. Ze uitten zich vrij en zelfverzekerd, dat lijkt vanzelfsprekend maar is het zeker niet’.

Over Guess Who’s Coming to Dinner Too?
Met dit kunstwerk geeft Kaersenhout vrouwen van kleur wiens levens en daden in de geschiedenisboeken onderbelicht blijven een plaats aan tafel. Zoals Koningin Nanny van Jamaica: één van de eerste verzetsleiders tegen de slavernij in Noord- en Zuid-Amerika en Marsha P. Johnson: homorechten activist en transgender revolutionair. De vrouwen worden aan tafel gesymboliseerd door glaswerk en de geborduurde tafellopers. De tientallen handgeblazen glazen kommen, schalen en bokalen staan voor uitwisseling en saamhorigheid. 

Met steun van
De aankoop van Guess Who’s Coming to Dinner Too? van Patricia Kaersenhout door Frans Hals Museum Haarlem, Centraal Museum Utrecht, Stedelijk Museum Amsterdam en Van Abbemuseum Eindhoven is mogelijk gemaakt met steun van het Mondriaan Fonds en de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Caius Fonds, haar Desirée Lambers Fonds en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds). Het Frans Hals Museum wordt hierbij ook gesteund door de VriendenLoterij en Vereniging van Vrienden van het Frans Hals Museum.

Bekijk via deze link het promo filmpje!